Emimona, afacerea cu textile de casă pornită și condusă în familie, într-o casă transilvăneană. Monica Petrean: „Mie îmi place lucrul să fie bine făcut, nu de mântuială”

Pasiunea pentru cusut și croit moștenită de la mama ei nu i-a dat pace Monicăi Petrean. Chiar dacă a încercat mai multe tipuri afaceri, gândul i-a rămas la plăcerea de a crea cu mâna ei lenjerii de pat și alte textile, așa că în 2005 și-a luat inima în dinți și și-a transformat visul în realitate. E povestea Emimona, un brand care produce textile de casă pe care Monica l-a pornit, împreună cu soțul ei, în Bărăbanț, Alba Iulia.

Un one-woman show în adevăratul sens al cuvântului, Monica se ocupă singură de toate etapele creației, de la idee la produsul final ce ajunge în mâinile clienților. De ambalare și expediere se ocupă soțul ei. La nevoie, contribuie și la coaserea draperiilor. Monica e cea care gândește și transformă în realitate produsele Emimona, cu croieli și cusături trainice. Lenjerii de pat, pilote, cearșafuri, naproane (accesorii textile pentru servirea mesei) și multe altele, orice textil de casă prinde repede contur în mâinile agile ale Monicăi. Îi place să le facă, o relaxează și pune mult drag în orice produs pe care îl trece din etapa de concept, coasere și finisare, ca să ofere clienților cea mai bună calitate. „Mie îmi place lucrul să fie bine făcut, nu de mântuială”, spune Monica Petrean.

Ca în orice afacere, începutul – în 2005 – a fost greu. Cei doi soți și-au investit toate economiile și au luat și un credit pentru a cumpăra materie primă și utilaje de care aveau nevoie pentru lansarea afacerii. Tot atunci, au avut și câțiva angajați care să ajute la crearea produselor. Apoi, în 2008, criza economică i-a forțat să-și restrângă afacerea. Mână de lucru nu se mai găsea pe profilul căutat, iar comenzile s-au împuținat, așa că au decis să continue pe cont propriu, doar ei doi. Așa sunt și acum, cu Monica responsabilă de toate detaliile legate de materiale și produse.

„Eu comand, eu execut. Mă ajută foarte mult că atelierul e acasă, la partea de demisol a casei unde și locuim și atunci mi-e foarte simplu să mă împart între viața de casă și viața de afacere” – Monica Petrean, antreprenoare, Emimona

Materialul folosit este bumbac 100% pe care îl iau din Turcia, pentru că nu au găsit un furnizor local care să aibă în porfoliu material local, cei mai mulți îl importă și ei tot din Turcia și îl revând în România. Pentru pilote și perne, în schimb, au reușit să găsească materiale de umplutură produse în România de furnizori locali. 

De comercializarea și distribuția produselor Emimona se ocupau, la început, tot Monica și soțul ei. Pe lângă un magazin propriu pe care îl au și acum în Alba Iulia, cei doi mai duceau produse la magazinele de specialitate din zonă. 2017 a fost anul în care, pentru că distribuția devenise o sarcină suplimentară dificilă, au decis să facă pasul spre mediul online. Așa au intrat în programul Deschide România al eMAG despre care Monica recunoaște că i-a adus o creștere exponențială a vânzărilor. „Chiar ziceam la început «cine cumpără de la noi?!»”. Erau sute, sute de mii de produse de genul, și chiar am zis cine mai cumpără și de la noi produsele noastre. Totuși au început să se vândă.”

Inițial, ideea de vânzări online a speriat-o pe Monica Petrean, care nu se pricepea nici la fotografie, nici la grafică. Temerile s-au risipit în practică, odată cu îndrumarea echipei eMAG și numeroase sfaturi despre cum să facă produsele să arate mai atrăgător în fotografii. „Acolo mi-a fost un pic greu, dar am avut susținere de la oamenii de la eMAG. Chiar m-au încurajat mult, deși eu le ziceam că nu pot. Au tot insistat, m-au ajutat concret cu sfaturi și, încetul cu încetul, am reușit”, spune ea. Acum, fotografiile sunt făcute de soțul ei, iar Monica se ocupă doar de procesare și editare, unde o sprijină cu sfaturi și fiul ei absolvent de Informatică.

Prima comandă Emimona pe eMAG a fost chiar de Black Friday, în 2017. De la câteva comenzi pe lună au ajuns în prezent să aibă 3-400 și un portofoliu de 1.100 de produse pe platformă, în categorii diverse ca fashion, articole pentru copii, home&deco sau sport. Performanțele lor se văd și în ratingul maxim din partea clienților.

Calitatea produselor și-a spus cuvântul și în feedback-urile primite direct. Oamenii sunt foarte surprinși și apreciază, pe lângă faptul că sunt produse local, și că sunt bine lucrate și corespund descrierii. Mulți sunt atât de mulțumiți de ceea ce au cumpărat de la Emimona că devin clienți fideli și revin chiar și cu cinci, șase comenzi apoi. „Ce coasem noi nu se mai descoase. Țin până se uzează materialul, natural, de la folosirea normală. Soțul meu zicea, când îi mai dau ceva să strice, «după tine nu descos că nu pot, imposibil, ca tine cred că nu coase nimeni»”.

Există și clienți care au mici neplăceri sau se răzgândesc după ce au primit produsele, dar Monica și soțul ei merg mereu pe principiul „încercăm să mulțumim pe toată lumea” și au grijă să le răspundă cu amabilitate și să încerce să rezolve problemele care apar sau să le returneze banii, la nevoie.

Monica Petrean crede că listarea pe eMAG Marketplace, răbdarea, perseverența și munca multă sunt cele mai importante, dacă ar fi să sfătuiască alte afaceri locale la început de drum. Cel mai avantajos pentru Emimona a fost, mai ales la început,

Comisionul preferențial din programul Deschide România „te ajută că poți să vinzi la un preț mai mic sau, dacă totuși te duci în același ritm cu prețurile care sunt pe piață, îți rămân niște bani în plus pe care poți să-i refolosești și la început contează fiecare leu, fiind o afacere mică”, spune Monica Petrean, antreprenoare.

Și faptul că mediul online oferă acces la un public național este printre atuurile listării pe platforma eMAG Marketplace. 

Dacă ar fi să o ia de la început și să nu mai repete greșelile inițiale Monica Petrean spune că ar avea mai multă răbadare, nu ar mai schimba domeniile așa des și ar rămâne de la început axată pe pasiunea pentru cusut și croit care s-a transformat în brandul pe care acum îl conduce împreună cu soțul ei.

Pentru viitor, antreprenoarea plănuiește să aplice la o serie de fonduri europene pe care să le folosească pentru a reînnoi linia de utilaje. Ar mai avea nevoie și de alți angajați, mai ales acum, de când lucrează cu eMAG, și comenzile s-au înmulțit. Visul de a dezvolta mai departe Emimona e realizabil, recunoaște Monica, are nevoie doar de mai mult timp să se ocupe de toate planurile ei, pe lângă gândit produse noi, croit și cusut.