Marochinărie tradițională de lux, o moștenire de familie. Povestea BrosNor și a antreprenoarei Cristina Gazner Cristescu

O femeie cu formare artistică își descoperă originile și moștenirea de familie. După generații la rând de marochineri, Cristina Gazner Cristescu le calcă mândră urme. Poșetele, gențile și portofelele create de ea din piele naturală și alte materiale prețioase ajung cum la oameni din toată țara, chiar și în afara ei.

Totul a început cu o nuntă. Propria sa nuntă. Cristina voia accesorii, aranjamente și decorațiuni cum nu existau în piață, așa că s-a hotărât să și le facă singură. Nu mai lucrase niciodată manufacturi. Și-a amintit că în familia ei meșteșugul a fost meserie și artă: bunicii, străbunicii și alte generații din urmă au fost toți marochineri faimoși. A prins curaj. Trebuia să o aibă și ea în sânge. Cu răbdare, curiozitate și determinare, a creat primele obiecte gândite și lucrate manual chiar de ea pentru decorarea nunții ei. De aici până la propriul brand de accesorii pentru femei – poșete, genți și portofele din piele naturală – nu a mai durat mult. Iată povestea Cristinei Gazner Cristescu și a brandului ei, BrosNor.

Cristina Gazner Cristescu creează manual, în atelierul ei din București, într-un apartament rămas moștenire de la bunicii marochineri, accesorii din piele naturală și alte materiale speciale, doar în ediții limitate. Spune cu mândrie că face marochinărie tradițională de lux, adică acel tip de marochinărie în care totul este lucrat manual, fără mașinării sau procese mecanizate: tăieturi, cusături, șerfuire, sculptare, lăcuire și alte tehnici de prelucrare a materialelor, toate sunt făcute manual de ea, cum făceau meșterii din cele mai vechi timpuri. Azi, puțini mai fac așa.

BrosNor a crescut cel mai mult de la începutul lui 2021, când a început să vândă online și pe eMAG Marketplace, prin „Deschide România”. E programul gândit de eMAG special pentru antreprenorii români care produc local, pe care îi susține prin comisioane mai mici și promovare către un public național vast.

N-ar fi crezut că o să ajungă aici când era mai tânără. Formarea ei, ani la rând, a fost în muzică – în belcanto, un stil de interpretare vocală. Din cauza unui accident, a trebuit să renunțe și să se reorienteze spre actorie, domeniu în care s-a specializat în facultate.

Momentul care i-a schimbat, din nou, macazul a fost în 2015, la nunta sa, când s-a apropiat de creații artistice realizate manual. Tot o muncă artistică, dar prin altfel de metode. A fost momentul declanșator în drumul ei antreprenorial. Atunci, s-a ocupat personal de tot ce a fost necesar: de la accesorii, aranjamente florale și organizarea evenimentului în sine, până la cununa de flori pe care a purtat-o pe cap în loc de voal. „Pentru că a ieșit totul bine, la sfatul și la încurajarea apropiaților, am decis în 2015, în decembrie, să debutez cu micuța mea afacere – Broscuța Norocoasă. La vremea respectivă mă ocupam cu organizare de evenimente și accesorii handmade: aranjamente florale, coșulețe împletite de mână din hârtie reciclată”, povestește Cristina Gazner Cristescu într-un interviu prin video.

Pentru numele afacerii, s-a inspirat din mitologia hindusă. Mai exact de la Akupara, o țestoasa care poartă pe carapacea ei patru elefanți care, la rândul lor, poartă pe umeri Universul. Pentru că, în România, numele „Broscuța Norocoasă” e asociat mai degrabă cu brandurile pentru copii, antreprenoarea s-a hotărât în 2017, după doi ani de afacere, să facă un rebranding. Așa a apărut BrosNor. Tot atunci, a creat logo-ul afacerii, pe care l-a desenat chiar ea, prin metode tradiționale (nu digital), și care reprezintă „o țestoasă formată din spirale, simbol al nemuririi, creației, fertilității, în centrul unui cerc format din două ramuri de acacia”, explică antreprenoarea. 

Odată cu rebrandingul, a renunțat și la creațiile din hârtie reciclată pentru că, spune ea, piața românească nu era pregătită pentru așa ceva, ca țările din Vest, unde se fac chiar și piese de mobilier din acest material. Atunci s-a întors către marochinărie, meseria pe care o ținea minte de la bunicii ei. 

Simte că bunicii ei, cei mai bine cotați marochineri din România în anii ‘70 și ‘80, și străbunicii, marochineri furnizori ai casei regale, cei care realizau toate harnașamentele pentru caii grădinii regale, i-au lăsat această meserie cadou, ca o moștenire. 

„De la bunicii mei, în mare parte, am deprins secretele marochinăriei. Am fost crescută de dumnealor și o copilărie întreagă am stat în sufragerie, unde dânșii lucrau, și eu, din pătuțul meu, mă uitam la ei. Multe dintre lucrurile pe care le făceau mi-au rămas în minte. Copiii în ziua de azi se uită la televizor, eu mă uitam la bunicii mei cum lucrează.

În prezent, multe dintre lucrurile pe care poate, uneori, nu le știu, îmi vin automat în cap și știu să le fac. E ca și cum aș avea în sânge toate astea pentru că o copilărie întreagă i-am văzut cum făceau dânșii”, povestește Cristina Gazner Cristescu.

A urmat o incursiune în arhiva familiei. Primul pas, înainte să înceapă un curs tehnic de marochinărie, a fost să se întoarcă la origini. „Am căutat tot ce am moștenit de la ai mei, de la tipare, schițe, caiete de cursuri, până la obiecte deja făcute de bunici, și m-am apucat să învăț să lucrez articolele din piele mergând pe urma pașilor lor”, își amintește antreprenoarea. „O perioadă am mai avut-o alături și pe bunica, dar în 2016 ne-a părăsit din păcate. Poate regretul meu cel mai mare este că nu mi-a trecut prin minte să mă ocup mai demult ca să o pot avea alături mai mult timp și să poată să-mi împărtășească din cunoștințele dânsei”, mai spune Cristina Gazner Cristescu.

Cursurile tehnice le-a făcut cu un meșter tradițional din regiunea Clujului. La final, a primit un atestat profesional de care avea nevoie pentru actele afacerii în marochinărie. 

Și-a pornit afacerea pe cont propriu, fără niciun fel de investiție inițială. A crescut treptat. S-a bazat pe moștenirea familiei și pe ce a învățat singură să facă, de la cum se lucrează pielea la pozele de produs, promovare și tot ce ține de marketing și comunicare.

Am învățat singură toate lucrurile astea, am căutat manuale, am mers la cursuri unde puteam să accesez gratuit informația și am învățat. A fost o investiție mai mult în mine decât în materiale sau în produse, explică antreprenoarea.

În primii ani de marochinărie, a creat doar accesorii mici – brățări sau coliere mici – realizate manual din pielea care îi rămăsese de la bunicii ei, pentru că nu avea fonduri de investit. În prezent, lucrează din piele naturală pe care o cumpără de la importatori.

Lansarea pe eMAG Marketplace a venit în februarie 2021. Pentru asta, s-a pregătit și a evoluat către creația de poșete și genți în dimensiuni mai mari sau lucrate cu diverse detalii speciale, mai elaborate, sau din materiale mai prețioase. Când a văzut ce creații ies din mâinile ei, a prins încredere în forțele proprii și s-a lansat online, către un public mare, național. „Am avut norocul să pătrund în proiectul Deschide România care este special creat pentru micii antreprenori și artizani, ca mine. Nu a trebuit neapărat să am un stoc obligatoriu, ci am putut să intru cu cele câteva creații pe care le-am făcut eu”, povestește Gazner Cristescu.

A atras-o, în primul rând, vizibilitatea garantată de un așa mare magazin online. „M-am gândit că eMAG Marketplace, deja cunoscut atât în țară, cât și peste hotare, mă poate ajuta să mă fac cunoscută și să am acces la o bază de clienți mult mai mare decât am doar prin shop-ul meu și canalele mele de comunicare”, spune antreprenoarea din București.

Rezultatele se văd. Comenzile au crescut. Dincolo de cele din platforma eMAG, au crescut și cele din magazinul ei online, grație vizibilității.

Clienții sunt din toată țara, mediul urban și din mediul rural. Îi place să observe că majoritatea sunt din mediul rural. „Doamnele din mediul rural de la noi am observat că au o tendință spre creații unicat care mă bucură foarte tare”, spune Gazner Cristescu. De altfel, prima poșetă vândută pe eMAG – una unicat, realizată din catifea și pene de păun – a ajuns la o doamnă dintr-un sat românesc undeva departe. Accesoriile de lux BrosNor, cel mai des poșete plic elegante, din piele naturală, sunt cumpărate și de bărbați, probabil drept cadouri pentru femeile din vieților lor. Cum nu a primit retururi de la ei, antreprenoarea crede că au fost primite bine. 

Creațiile BrosNor ajung și în afara țării: cumpărate de români și făcute cadou unor femei, rude sau prietene, care locuiesc în străinătate. De altfel, BrosNor se va lansa în viitorul apropiat și în piața din Ungaria, prin eMAG Marketplace disponibil și în țara vecină.

Are un rating de 4,5 stele. Știe că, de cele mai multe ori, cei nemulțumiți lasă review-uri mai mult, pentru că așa funcționează oamenii în general. Cei mulțumiți, nu prea scriu. „Omul când nu mai lasă niciun rating, poți să fii sigur că e mulțumit. Dacă stau să-mi adun toate comenzile de pe eMAG și de pe shop-ul propriu și să trag o linie să văd că nu am avut niciun rating negativ de la ele, pot să zic doamne ajută.”

Cele mai vândute produse BrosNor sunt o geantă fucsia, din material textil, și poșetele de nuntă, pe care le face cu adevărat funcționale, nu doar estetice, în care femeile chiar au loc să-și țină lucrurile esențiale în ziua nunții.

Dacă e să tragă învățăminte pentru alții din experiența ei, Cristina Gazner Cristescu spune că le recomandă micilor antreprenori la început de drum să se adapteze la cerințele din piață, să urmărească interesele clienților și să fie perseverenți. A avut momente când îi era greu și se gândea să renunțe. Spune că în asemenea momente e important să crezi în ceea ce faci. „Când e cel mai greu, mă întorc acolo undeva la origini și mă gândesc de ce am pornit. Ce mă motivează să merg înainte. Nu mai contează restul. Că vine profit, nu vine, comentarii, nu mă interesează. Ăsta e drumul meu, ăsta este țelul, trebuie să cred în mine și să merg doar înainte. Știi cum a zis Brâncuși – greu nu este să faci lucrurile, greu este să te pui în starea de ale face. Și atunci, când nu mai poți, pune-te în starea de a face lucrurile. Și restul se rezolvă. Nu vorbim aici de excepții urâte, vorbim strict de antreprenorii la început de drum”, completează Cristina Gazner Cristescu.

Din experiența cu vânzările prin eMAG a învățat importanța disciplinei. A învățat să-și grupeze creațiile pe coduri (același și pe site-ul ei și pe eMAG), să le aibă gata ambalate pe cele din stoc și pregătite de livrare (să nu mai piardă timp după ce vine o comandă), să aibă un inventar. „M-a învățat să fiu disciplinată și să respect anumite standarde de calitate pe care nu le aveam înainte și să înțeleg ce înseamnă și atenția față de client”, mai spune antreprenoarea.

Cu BrosNor are multe planuri. În curând, va relua evenimentele BrosNor, de care îi e dor. 

Mai în viitor, își propune să-și deschidă o mică fabrică în care să creeze doar marochinărie tradițională, un spațiu de producție unde să poate face mai multe, poate ediții limitate de 50-100 de bucăți dintr-un anumit model. 

În 2023, plănuiește să lanseze o colecție nouă, specială. Se va numi „Gassner-Origini” și va include materialele rămase de la bunicii ei, pe care ea le va prelucra, sculpta și picta. „E un volum de muncă colosal, fiindcă trebuie să preiau absolut toate bucățelele rămase de la ei și să mă gândesc ce fac din ele – pe ăsta îl pun în cadrul unei gentuțe, pe ăsta îl fac portofel… E destul de greu să preiei ceva ce nu știi exact ce destinație a avut și să-l incluzi într-o creație nouă care să fie și în trend, despre care să fii sigur că o să aibă vânzare, că o poți vinde la un preț accesibil”, explică antreprenoarea. „E un omagiu adus memoriei bunicilor mei care mi-au lăsat cea mai frumoasă moștenire – meseria și dragostea pentru frumos”, încheie Cristina Gazner Cristescu.