HeartWork: Dragostea pentru print și artă transformată în afacere de peste jumătate de milion de euro

Gerard Lisnic, un iubitor de artă și print, și-a transformat dragostea pentru aceste două domenii în afacere și a creat o platformă cu 3.000.000 de produse de decorațiuni pentru pereți.

Când Gerard Lisnic a pornit pe calea antreprenoriatului în 2007 și a fondat o agenție de producție publicitară, nu-i trecea prin cap că după aproximativ 10 ani o să ajungă să construiască un business adiacent care să se bazeze pe pasiunea pentru print și artă și să-i aducă o cifră de afaceri de peste jumătate de milion de euro. Așa a luat naștere, în 2015, HeartWork, un magazin online specializat care inițial s-a axat pe comercializarea de creații de artă, apoi, la un an de la înființare s-a reprofilat către obiecte artistice. Denumirea a venit natural, „e un joc de cuvinte”, explică Gerard,  „H-E-A-R-T-W-O-R-K. Muncă din inimă. Muncă cu inima. Și are și cuvântul art în interior și atunci ăsta este un joc de cuvinte care exprimă faptul că e o muncă din dragoste pentru artă”.

Inițial proiectul nu a fost pornit pentru profit, ci ca platformă care să promoveze arta și să ofere artiștilor un mijloc de a-și expune lucrările – „HeartWork inițial a vrut să fie o platformă pentru artiști care să poată să-și expună la noi pe site arta digitală și noi să multiplicăm această artă digitală și în felul ăsta și artiștii să-și ia un fee și oamenii să aibă artă acasă, nu altceva”, explică Gerard Lisnic. Piața și consumatorii, însă, nu păreau pregătiți pentru asta, așa că după aproximativ un an a fost nevoie de o regândire a planului și o reorientare către produse de masă, așa că business-ul s-a transformat, cu un succes răsunător. „Ne-am repliat, am devenit mai comerciali, nu 100%, dar am devenit mai comerciali, și în momentul în care am făcut asta, în momentul în care am înțeles piața, lucrurile au explodat. Adică am avut ani cu creșteri de 100%, 200%, am fost într-o continuă creștere”, explică antreprenorul.

În prezent, echipa HeartWork are 10 oameni, toți la fel de îndrăgostiți de print, și un atelier de printare unde se produc comenzile. Materiile prime vin din China, Polonia și Germania, dar procesul efectiv de tipărire și asamblare e realizat în atelierul din București. Pentru a porni business-ul și a cumpăra echipamentele necesare, investiția inițială a fost de aproximativ 150-200.000 de euro, însă a meritat din plin pentru că acum magazinul deține o cotă de piață de 15-20% din zona de decorațiuni pentru pereți.

Rolete decorative, paravane, perdele pentru duș, tablouri de diverse dimensiuni, găsești orice ține de decorarea pereților pe HeartWork. Portofoliul include 3.000.000 de produse cu diverse printuri și a durat șase luni să fie încărcat în platformă. Doar cine nu are răbdare să caute nu va găsi ceva pe gustul lui în magazinul online, spune Gerard. Majoritatea portofoliului este bazat pe imagini stock în prezent, iar acest tip de produse sunt foarte apreciate de consumatori. 

Pentru că HeartWork e un loc în care părerea clienților contează, există și servicii de personalizare a tablourilor sau produselor comandate, deși Gerard spune că, pentru că oferta de produse e atât de extinsă, doar o mică parte din comenzi sunt personalizate. Tot o părere a clienților a adus site-ului îmbunătățiri. După una dintre comenzi, un client care a cerut o finisare lucioasă, nu mată, a lucrării comandate, a oferit echipei ideea să creeze un câmp în care oamenii să-și poată exprima această preferință pe platformă atunci când comandă anumite produse. „Cu siguranță feedback-ul clienților este important și au fost clienți care ne-au ajutat, poate, să perfecționăm anumite produse”, subliniază Gerard Lisnic.

Cea mai provocatoare cerință, a fost, însă, un client care și-a dorit tablouri de mari dimensiuni, de trei pe șase metri. „A fost un challenge pentru că nu e o dimensiune uzuală și e destul de complicat să faci la dimensiunea asta”. După câteva ajustări ale procesului obișnuit de producție și montaj și o atenție mai mare acordată tipăririi, pânzei și ramei tablourilor, proiectul a fost un succes. De altfel, feedback-urile sincere, aproape impulsive, îl bucură cel mai mult pe Gerard pentru că simte că atunci munca HeartWork a stârnit cu adevărat emoție autentică.

Pe eMAG Marketplace, HeartWork a intrat în 2016 prin programul „Deschide România”, și, deși Gerard Lisnic recunoaște că la început a fost sceptic, acum comenzile de pe eMAG reprezintă o mare parte din business. Întrebat de beneficii, Gerard răspunde scurt: „De ce ne ajută? Păi, e o reducere de comision. Nu știu dacă am fi reușit să ajungem aici dacă nu eram în Deschide România, e o chestie foarte reală.”

Pe platforma eMAG Marketplace, HeartWork are un portofoliu de aproximativ 300.000 de produse, iar de obicei sunt realizate la doar câteva ore de la plasarea comenzii, deci timpul de așteptare e mic. Serviciile de calitate și grija pentru clienți le-au adus lui Gerard și echipei lui un rating 80% pozitiv, iar faptul că publicul a primit atât de bine produsele HeartWork i-a încurajat să se extindă și internațional. Acum, magazinul își comercializează produsele, tot prin intermediul eMAG, și în Ungaria și Bulgaria. „A fost un element foarte important. Mai ales că în momentul de față cred că dacă reușim să ne importăm toate produsele, de exemplu, și în Ungaria și în Bulgaria și cam peste tot pe unde este eMAG-ul, cu siguranță cifra pe care o generează eMAG-ul va depăși cifra pe care o facem noi în site-urile noastre”, spune Gerard Lisnic. Ritmul de lucru este, oricum, intens. Un „business cu Crăciun”, cum numește Gerard HeartWork, magazinul înregistrează vârful de comenzi în lunile noiembrie și decembrie când se poate ajunge chiar și la 5.000 de comenzi pe lună, majoritatea venite din zonele marilor orașe. Lunile de vară și începutul de an sunt ceva mai relaxate, iar echipa le folosește pentru a face planuri de dezvoltare și creare de noi produse. Cel mai mare regret cu privire la HeartWork e, pentru Gerard, faptul că nu s-a apucat mai devreme. „Îmi pare rău că nu m-am aruncat mai devreme în marketplace-uri, că nu am fost mai îndrăzneț vizavi de anumite lucruri”, spune antreprenorul. Clienți existau, la fel și resurse, însă iubitorul de artă și de print a ezitat o perioadă. Azi, însă, n-ar mai sta pe gânduri nicio secundă. 

La viitor Gerard Lisnic privește cu optimism. HeartWork vrea să facă tot portofoliul disponibil în Bulgaria și Ungaria, să conceapă cel puțin câteva produse noi și să extindă business-ul și către alte zone din aria de decorațiuni unde speră să cucerească cotă de piață. Deocamdată, însă, totul se află la nivel de proiect care va fi definitivat în viitor.