Conceptul nostru de business este ca fiecare client să își poată exprima personalitatea și creativitatea prin produsul pe care îl face împreună cu noi.

O familie originară din Republica Moldova s-a mutat în România și a pornit un brand de produse din piele la care folosesc tehnologia de imprimare modernă și imaginația clienților pentru crearea de articole unicat.

Originari din Republica Moldova, Rodica și Iurie Cebotari s-au îndrăgostit iremediabil de România în 2003, iar ulterior, după multe vizite și vacanțe, s-au hotărât să se mute cu totul la noi în țară și și-au luat cetățenia română. Așa începe povestea made in România a unei familii care în 2019 a început demersurile pentru a porni Colloris, un brand de produse din piele unicat care pleacă de la imaginația clientului și o transformă în articole personalizate. „Conceptul nostru de business este ca fiecare client să își poată exprima personalitatea și își poate exprima creativitatea prin produsul pe care îl face împreună cu noi. Este însă un proces complex, care durează mai mult decât producția de serie. Cu toate acestea, ne-am străduit să rămânem într-o categorie de preț mediu.”, explică ei.

Nici Rodica, nici Iurie nu aveau cunoștințe de marochinărie înainte să înceapă Colloris. În Republica Moldova, Iurie se ocupa de resurse umane, iar Rodica lucra ca farmacistă pentru o companie din România cu sediul la Chișinău. Totuși, Rodica recunoaște că pasiunea pentru lucrul manual și haine nu-i dădea pace încă de atunci, așa că își punea deseori imaginația la treabă: „Deși lucram ca farmacistă, întotdeauna când îmi achiziționam ceva, mai ales piese vestimentare, interveneam și le ajustam sau inventam câte ceva.”  

După câteva încercări de a lua calea antreprenoriatului în Republica Moldova, care i-au ajutat să acumuleze cunoștințe în domeniul vânzărilor, construcțiilor sau producției, cei doi au decis să facă pasul spre România și au efectuat un studiu de piață în țara noastră în 2017. Așa și-au dat seama că există un potențial imens. Studiul a vizat produsele din piele și încălțăminte și, după cinci luni în care Iurie a vizitat numeroși producători români din domeniu, a constatat rapid că cei mai mulți dintre ei nu-și valorificau materia primă la adevăratul potențial, că nu prea existau modele variate și o diversificare frecventă a portofoliului de produse. Acesta a fost primul pas, iar vizita la diverse târguri de profil unde au descoperit tehnica de print digital pe piele i-a ajutat să-și rafineze și mai mult ideea că există un potențial de business în această zonă. 

Catalizatorul efectiv, însă, a fost ziua de naștere a copilului lor care a coincis și cu momentul în care cei doi s-au mutat la București – „Exact în acea zi, băiețelul nostru împlinea un an și deși îi plăcea să meargă desculț, i-am creat o pereche de încălțări cu pozele noastre. Pe un picior era mama și pe un picior tata.”, povestesc ei. „Copilul a fost impresionat, iar asta ne-a convins și pe noi că să facem acest lucru ne-ar face plăcere”. În 2019 și-au făcut curaj, au cumpărat o serie de utilaje la mâna a doua, au preluat un mic atelier de confecționare a produselor din piele de la un alt producător local și au achiziționat materia primă. Ca să fie siguri că produsele sunt cu adevărat în pas cu moda, au mers la Milano ca să găsească inspirație pentru modele și să vadă care sunt tendințele. „Zona de design ne plăcea, deși nu aveam încă experiență cu producerea, dar dacă am luat o echipă cu experiență, am putut să mixăm aceste două lucruri.”, adaugă Rodica și Iurie Cebotari. Materia primă cu care lucrează atelierul vine în prezent din mai multe zone. Accesoriile vin din Italia, pielea de la producători locali, de la o tăbăcărie de lângă București, dar există și materiale de piele de import din Turcia și Italia pentru că cei doi vor să aibă o mai mare diversitate de culori. 

Procesul de producție a articolelor are mai multe etape, dar bazează foarte mult pe discuțiile cu clienții, ca Iurie și Rodica să înțeleagă exact care le sunt nevoile și așteptările și ce tip de produs și-ar dori să primească. După această etapă, un designer pregătește o machetă, ca toată lumea să fie sigură că ceea ce se va executa corespunde exact cu ce comandă clientul. „După ce primim acceptul pe machetă, se printează desenul pe piele, folosim print digital, apoi urmează alegerea culorilor pentru că în raport cu imaginea se pun anumite culori. Trimitem iar poza cu desenul și cu eventualele recomandări din partea noastră către client și când avem OK final, trecem la producția efectivă”, completează cei doi.

Au început producția în 2019, iar afacerea a crescut continuu de atunci. „La noi, afacerea a fost într-o transformare continuă. Avem câte o activitate nouă în fiecare zi pentru că în mare parte ne axăm pe producere personalizată pentru fiecare client. La noi, clienții își pot face produse unicat cu ajutorul nostru”, spun ei. Produsele Colloris se comercializează pe eMAG Marketplace, dar și prin canale de social media dedicate și printr-un showroom din Centrul Vechi din București și alte patru magazine partenere. Deocamdată, cei doi nu au pus pe picioare un site propriu, dar brandul este în eMAG Marketplace din 2019 când s-a listat cu un rucsac din piele naturală, apoi și alte produse. În prezent sunt 62 de produse listate, dar cei doi își propun ca pe viitor să extindă mai mult portofoliul prezent în platformă și să adauge și alte articole despre care știu că sunt preferatele clienților.

Deși în pandemie a fost greu, iar comenzile au scăzut întrucâtva, Colloris a reușit să producă 2.000 de modele de produse unicat pentru că cerere a existat, iar imaginația clienților și colaboratorilor i-a ajutat să producă articole cu adevărat deosebite. „Avem câteva zeci de produse, precum genți de damă, încălțăminte pentru femei și bărbați pe care o realizăm în colaborare cu alți producători, seturi formate din încălțăminte și rucsăcei pentru copii. Dintre acestea, ne axăm în mod special pe articolele pentru copii, pe care le personalizăm. Lucrăm chiar cu grădinițe sau diferite instituții, dar și persoane fizice. De exemplu, recent am făcut rucsăcei și încălțăminte pentru o grădiniță din București, pe care am printat și un cod QR, astfel că oricine îl scanează intră pe pagina de Facebook a acesteia”, spun ei.

Tot eMAG Marketplace a fost un mare ajutor pentru Colloris în pandemie prin programul „Deschide România”, explică Rodica și Iurie. Comisionul preferențial din acest program i-a ajutat să continue afacerea și să mențină vânzările, fără să facă alte sacrificii. În plus, din diferența care rămânea în urma comisionului mai mic au reușit să reinvestească în materie primă și plata salariilor angajaților. „Unul dintre marele avantaje ale online-ului este că încasările sunt directe, dar și acela că ai acces la o plajă extinsă de consumatori. Pe noi acest lucru ne-a ajutat foarte mult”, adaugă cei doi. Comenzile din eMAG Marketplace vin în special din marile orașe din România, dar prin canalele proprii de pe rețelele sociale Colloris a primit comenzi și din țări ca Spania, Austria sau Franța unde români stabiliți acolo și-au dorit articolele personalizate create de Rodica și Iurie Cebotari. 

Oricum ar fi, feedback-ul pozitiv al clienților continuă să vină. Pentru că e vorba de produse personalizate, legătura dintre echipa Colloris și clienți este mult mai strânsă – „Fiind un produs personalizat, suntem în legătură directă cu clienții noștri și frecvent primim poze de la ei în care ne arată reacțiile celor mici când primesc încălțările sau rucsăceii”. În plus, pentru că vor ca produsele să fie cu adevărat potrivite pentru clienții lor, Rodica și Iurie le stau aproape și îi învață cum să ia măsurile pentru încălțăminte și cer chiar și măsurători suplimentare dacă au impresia că pot exista neconcordanțe. Totul pentru ca articolele Colloris să fie comode și sănătoase pentru picior. De altfel, încălțările nu au întărituri și permit dezvoltarea armonioasă a piciorului celor mici, ceea ce le-a adus multe recomandări din partea pediatrilor sau kinetoterapeuților.

Acum că afacerea s-a dezvoltat, Rodica și Iurie privesc înapoi la momentul de început și spun că și-ar fi dorit să gestioneze mai eficient resursele. De altfel, acesta este și unul dintre sfaturile pe care le au pentru producătorii locali la început pe care îi încurajează și să nu renunțe la visul lor – „Am investit mult în materia primă pentru că ne așteptam să vină un început de sezon care să aducă vânzări. Dacă am fi distribuit resursele treptat, am fi evitat să blocăm banii în materiale. Așadar, un sfat din partea noastră este să investească strategic în așa fel să evite blocajele”, povestesc ei. În plus, și partea de promovare este esențială, spun cei doi, la pachet cu testarea pieței ca să poți adapta brandul la condițiile și cerințele specifice ale consumatorilor. „E important pentru un producător să știe care este fluxul și cererea. Piața iti dicteaza de multe ori care va fi direcția de vânzări.”

eMAG Markeplace rămâne o resursă importantă și pentru Colloris și pentru alți antreprenori la început de drum, spun Rodica și Iurie. Vizibilitatea mare de pe platformă și faptul că aceasta reprezintă un punct de contact cu consumatorii sunt printre cele mai mari avantaje, mai ales pentru cei abia intrați pe piață.   

Dezvoltarea Colloris va continua și în viitor, speră Iurie și Rodica Cebotari care vor să-și extindă mai departe portofoliul de clienți și să se listeze cu produsele în Ungaria, Polonia și Bulgaria. Până atunci, echipa va continua să producă articole unicat din piele și să bucure clienții cu cele mai bune materiale și cele mai comode încălțări care arată exact cum și-au imaginat atunci când au plasat comanda.