Koson, afacere românească prosperă cu accesorii din piele. Aurelian Galice: „Am vrut să fac o afacere pe care să mă văd făcând-o și la pensie”

Doi prieteni, foști colegi de facultate, își deschid o afacere. N-are nicio legătură cu studiile lor (telecomunicații), dar vor ajunge să folosească ce-au învățat în meseria lor, de ani buni, în digital marketing. Când observă că au mai multe nemulțumiri decât satisfacții la locul lor de muncă, cei doi se gândesc să renunțe și construiască, în schimb, ceva al lor. O afacere de la zero în online, că doar sunt specialiști în lumea aceasta. Își implică și soțiile și cele două familii, cu cotă egală, își deschid o afacere. E 2015.

Cinci ani mai târziu, în prezent, cei doi prieteni conduc Koson, o afacere românească prosperă cu producție locală și clienți fericiți. Din mâinile celor doi prieteni antreprenori ies portofele din piele naturală – tăbăcită în România sau în Italia – , genți și borsete, curele de ceas sau brățări, portofele pentru tutun și cam orice fel de accesorii din piele există. În ultima vreme, a crescut și numărul de comenzi de produse personalizate, de la șorțuri de bucătărie și huse pentru cuțite sau topoare la mape de birou și mousepad-uri. Lucrează și comenzi corporate, pentru companii care vor să facă anumite cadouri mai speciale angajaților sau partenerilor.

La fel ca la început, afacerea e condusă în egală măsură de cei doi fondatori și soțiilor lor, Aurelian și Carmen Galice și Gabriel și Oana Trifan. Împart totul: ideile noi se discută și împreună decid produsele noi, unul se ocupă de marketingul online, celălalt de comunicare și brand. De contabilitate se ocupă ambele echipe. 

Produsele Koson sunt lucrate complet manual în cele două ateliere: unul în București, de familia Galice, și unul în Bacău, de familia Trifan. S-au specializat în portofele și portcarduri. Mai lucrează și cu meșteri artizani din țară, pentru acele produse la care alții sunt specialiști. De exemplu, colaborează cu un meșter din Cluj care creează o embosare a unor imagini în exteriorul pielii, folosită pe genți. Cu un alt meșter, colaborează pentru curele.

„Nu găseam în România un producător de portofele bărbătești adaptate la cerințele piețe locale, pentru că avem un buletin foarte mare, avem un talon auto și mai mare, care nu încap în portofelele de Italia, Anglia, China. Ne-am întrebat dacă găsim meșter local cu care să le facem. Nu am găsit. Mulți ne puteau oferi doar acel model clasic de portofel, standardizat. Atunci ne-am hotărât să le facem chiar noi. Am luat la puricat YouTube-ul, câteva cursuri, câteva cărticele online, și ne-am încercat norocul”, explică Aurelian Galice, unul dintre antreprenorii fondatori Koson, într-un interviu prin video cu Libertatea.

Până la Koson, nici unul dintre fondatori nu lucrase vreun portofel sau orice alt fel de artizanat manual. Au furat meserie prin YouTube de la meșteri din toată lumea, timp de-un an de zile.

„Sincer, cu YouTube-ul în ziua de azi poți învăța orice, în primul rând dacă știi să cauți”, spune Galice.

Au mai învățat apoi din multă practică, dar și din feedback-ul clienților. Dacă la început dura peste două ore să lucreze un portofel (și făceau și greșeli, cum e normal), acum, în cel mult 20 de minute sunt gata cu un portofel perfect, așa cum și-au obișnuit clienții.

Apropo de clienți. Cel mai des aud de la ei că apreciază durabilitatea. „Un portofel cusut de mână este mult mai rezistent decât unul tras la mașină din start. Poate nu sunt aceleași finisaje ultra-profesionale ca la un portofel făcut în China pe 6-7 bănci de asamblare. Nu ai cum să concurezi cu așa ceva. Cu ce venim noi? Cu metoda rusească – îl iei și uiți de el, așa de bun e. Nu ai ce să arunci, nu va ceda”, povestește Aurelian Galice. „Oamenii sunt mulțumiți – am început să primim review-uri pe eMAG cu persoane care ne arată poză cu produsul după patru ani de utilizare în stare impecabilă, nu a cedat, nu s-a rupt, are urmele de utilizare normală, dar nu a cedat la cotor, nu a cedat cusătura”, explică Galice.

În cifre, Koson înseamnă 58.000 de euro cifră de afaceri în 2020 și un profit de 10.000 de euro. Prin comparație, cel mai bun an al lor a fost 2018, când cifra de afaceri a ajuns la 70.000 de euro și un profit de 25.000 de euro. În 2021, au crescut cu aproximativ 9%. De fapt, creșterea constantă, de la an la an, îi bucură cel mai mult pe cei doi antreprenori; e semn că lucrurile merg bine, că evoluează.

Programul „Deschide România”, lansat de eMAG Marketplace pentru a susține afacerile românești care produc local prin comisioane preferențiale, marketing și expunere, a jucat un rol important în dezvoltarea afacerii Koson la forma ei de azi. În 2017, când au intrat prima oară în program, au fost printre primii 1.000 de afaceri locale susținute de eMAG. După doi ani, au fost numiți și premiați drept cel mai mare seller (vânzător) din programul „Deschide România”. „Am vrut să ne concentrăm pe eMAG Marketplace pentru că aduce o clientelă mult mai mare decât am putea aduce noi pe site-ul nostru cu oricâte campanii”, își explică Galice alegerea. Mai mult, eMAG Marketplace le-a adus credibilitate afacerii: așa, clienții aveau încredere să comande de la ei, că știau că sunt protejați de ecosistemul magazinului online. Și, poate cel mai important pentru o afacere la început, cum era a lor atunci, comisionul redus, acordat prin programul „Deschide România” afacerilor românești cu producție locală, i-a ajutat să-și facă loc în piață și să crească.

Dar cum au ajuns aici? Pe scurt, au testat și au învățat din mers, cu fiecare experiență. Povestea Koson e una despre atenție și consecvență.

Totul a început cu produse care mai de care mai diverse, pe care le vindeau online – inițial prin platformele de comerț, apoi prin magazinul lor online, tgu.ro, de la inițialele numelor. Erau produse importate din China și aleseseră calea aceasta pentru că voiau să testeze piața, să-și dea seama ce caută cumpărătorii români. Au mers bine hainele pentru petreceri de copii sau accesoriile din piele pentru bărbați. Pentru că, pentru prima categorie, condițiile de import erau mai anevoioase (taxe pentru produse din poliester, probleme de copyright), s-au hotărât să se concentreze pe accesoriile pentru bărbați. Au plasat o comandă mare de genți și, odată cu ea, au trăit și ceea ce ajung să numească azi prima lor dezamăgire, căci produsele au ajuns într-o stare jalnică, așa de mototolite că au fost nevoiți să le repare cu un fier de călcat, unul câte unul. Și-au dat seama că le-ar fi cel mai bine dacă ar produce local portofelele și celelalte accesorii pe care voiau să le vândă.

Atunci au pornit într-o călătorie prin toată țara pentru a descoperi meșterii care lucrează accesorii din piele, de la portofele la curele, de la genți la tot felul de huse. Au găsit artizani prin Brașov, Cluj, Suceava, Iași și Piatra Neamț. I-au impresionat nu doar talentul lor, dar și bunăstarea care se vedea în casele lor. Dacă așa de bine se trăiește din meseria asta, înseamnă că am ales bine, își amintește Galice că și-a spus în sinea sa. Dintre toți meșterii pe care i-au întâlnit, au început să lucreze cu câțiva. Ei gândeau designul și funcționalitățile, iar meșterii executau întocmai ideile lor. 

Cu o astfel de rețetă de producție românească, au intrat, în 2016, pe Amazon, magazinul online pornit în S.U.A. în 1995 și, în prezent, cel mai mare magazin online din lume, cu versiuni locale în mai multe țări europene. Experiența Amazon a fost ca o școală pentru mica afacere românească, la momentul acela fără un brand. Au învățat să producă bine și la timp, că e important să ai o relație bună, bazată pe respect, cu fiecare client, că o plajă mare de clienți e un loc de joacă potrivit pentru afacerea lor.

În primii ani, nu s-au atins de profit. „Primii aproape doi ani a fost greu. Nu pot să zic că e ceva floare la ureche, a fost foarte greu să nu te atingi de profit. Am reinvestit cât s-a putut de mult, a crescut stocul de produse făcute la alte ateliere, a crescut stocul de materie primă, tot timpul am fost în căutare de diverși furnizori”, povestește Galice, unul dintre fondatorii Koson.

Le-a mers bine până la Brexit când, din cauza noului cadru legislativ, contabilitatea le dădea mai multe cheltuieli și bătăi de cap decât era nevoie. S-au hotărât că e mai bine să se retragă din Amazon și să reorienteze către piața românească. „Și exact în perioada când ne gândeam ce facem, am văzut din senin, ori la TV, ori undeva online, campania eMAG „Deschide România” care încurajează micii producători locali. Am zis să încercăm și noi în piața locală. Ne-am lansat acolo, inițial cu câteva modele de genți, în principal bărbătești, și câteva modele de damă”, povestește antreprenorul.

Era 2017 când au început să vândă pe eMAG Marketplace, susținuți de programul „Deschide România”. Intrarea pe eMAG a însemnat și-un imbold să-și construiască un brand. Au renunțat la site-ul inițial, tgu.ro, și au căutat inspirație pentru a-și crea un brand.

În căutările lor, s-au oprit la Koson, al doilea rege dacic după Burebista. Au vrut neapărat un nume local care să reprezinte fidel afacerea lor locală. „Pentru că am lucrat o bună perioadă de timp cu piele fabricată în România și am zis să fie totul cât se poate de local, să susținem cât se poate de mult business-uri locale, de aia am și căutat meșteri din România și am renunțat la a aduce din China. Am zis că putem face și ceva local, cu meșteri de la noi, cu piele de la noi, cu accesorii de la noi, și facem un brand și un produs care poate va ajunge și pe afară”, spune Aurelian Galice. A ajutat și o legătură personală pe care a găsit-o întâmplător. „Eu, ca origine, mă trag din partea lui tata din zona Galicea de lângă Vâlcea. Kosonii (n.r. monede de aur din perioada regelui dacic cu același nume) au fost găsiți în Galicea Mare. Mi-a plăcut cum sună și mi-a venit și ideea ca S-ul, centrul, să-l transform în logo personal, acel lup dacic”, completează Galice. Logo-ul l-a creat chiar el, căci avea experiență cu Photoshop-ul, după mai mult de 10 ani de fotografiat la nivel profesional.

Pentru a se face cunoscuți în piața românească, au trimis câte un portofel unor bloggeri faimoși români pentru o recenzie onestă. Ar fi câștigat oricum: dacă le plăcea, se bucurau, dacă nu, foloseau feedback-ul pentru a-și îmbunătăți produsul. 

Se bazează și acum foarte mult pe feedback-ul primit de la clienți. Uneori îi inspiră să creeze produse noi, alteori îi ajută să rezolve nemulțumiri cauzate de neînțelegeri tipice online-ului – dimensiuni care nu au fost verificate înainte de plasarea unei comenzi. „Am avut situații când unele persoane au returnat un produs că nu s-a potrivit cu ce credeau ei sau ce voiau. Noi am luat legătura cu ei, am vorbit, le-am înțeles problema și le-am explicat că pot să îl fac exact așa cum vor ei, mai mare sau mai înalt. E un șoc pentru oameni. Nu prea mai întâlnești situația asta. De obicei, e take it or leave it (n.r. vrei sau nu vrei). Nu-ți convine, sărumâna. Asta a încântat foarte multe persoane – faptul că le-am putut ajusta produsele după nevoile lor”, povestește Galice. În interacțiunile cu clienții lor, oamenii de la Koson se ghidează după respect și politețe, ceva cu care oamenii nu prea sunt obișnuiți, crede antreprenorul.

„Am vrut să fac o afacere pe care să mă văd făcând-o și la pensie. Vreau ceva de familie, ceva făcut de mâna mea. Încurajez pe oricine să intre în tipul ăsta de afacere”, spune antreprenorul.

La capitolul sfaturi, Aurelian Galice are câteva pentru cei care vor să-și deschidă o afacere cu producție locală.

Când începi să faci un produs nou nu te descuraja de la prima greșeală. Ba chiar bucură-te și păstrează-l. Îl pui la vedere și vei ține minte toată viața că nu vei mai face aceeași greșeală. Toate astea sunt niște cărămizi pe care le pui în dexteritatea și în experiența ta de a crea un produs”, explică Aurelian Galice, cofondator Koson.

Pe partea de business, Galice spune că e important să nu te subevaluezi. „Nu degeaba concurenții tăi au un preț. Când intri pe piață, uită-te la concurență, sunt atâtea site-uri, sunt atâtea portaluri. Și fă un preț universal. Stabilește-ți bine prețul și piața”, spune Galice.

Antreprenorul subliniază și importanța cunoașterii partenerului de afaceri, cum e cazul lor. „Atenție ce asociat îți iei. Eu cu colegul meu suntem prieteni din 2001. Ne știm plusurile și minusurile. Trebuie să găsești și să aveți amândoi cam același scop și viziune. De preferat să vorbești înainte. Înainte să bați palma și să faci firma. De exemplu, atunci când am făcut firma, am zis, ca să nu avem vreodată o ceartă foarte urâtă, nimeni să nu dețină o cotă majoritară de decizie”, explică Aurelian Galice.

Ca planuri de viitor, oamenii de la Koson stau bine. Au o mulțime de idei pentru produse noi. Lucrează la o versiune nouă a site-ului. Sunt în curs de aplicare la fonduri europene care susțin afaceri locale prospere, ca a lor, din care vor să-și ia niște instrumente mai performante, de exemplu, aparatură pentru gravură prin care să facă mai rapid comenzile personalizate. Vor să meargă și la târguri pentru ca oamenii să le simtă produsele și să se lase convinși de calitatea lor. Mai mult, cred că, atunci când oamenii îi vor vedea cum creează un portofel, se vor crea legături mai trainice, la fel ca portofelele lor.

Poate cel mai impresionPoate cel mai impresionant plan de viitor e colaborarea cu o asociație pentru drepturile oamenilor cu anumite afecțiuni autoimune. S-a gândit să colaboreze cu asociația și să ofere oamenilor care suferă de aceste afecțiuni – cărora, de obicei, le este greu să-și găsească sau păstreze un loc de muncă – de lucru în timpul și ritmul lor, atunci când sunt bine. Oamenii de la Koson îi vor învăța să coasă manual portofele din piele, așa cum fac și ei, și fiecare va lucra de la el acasă, când vrea și se simte bine. Pentru asta, ar fi plătiți și asta le-ar asigura banii de care au nevoie pentru tratamentele și intervențiile costisitoare tipice afecțiunilor respective.